Az ombudsman az iskolai tankönyvrendelés aggályos gyakorlatáról és annak hátteréről
Tartalom megjelenítő
null Az ombudsman az iskolai tankönyvrendelés aggályos gyakorlatáról és annak hátteréről
Az ombudsman az iskolai tankönyvrendelés aggályos gyakorlatáról és annak hátteréről
Több ponton is a jogszabályok és jogállami garanciák figyelmen kívül hagyását állapította meg az iskolai tankönyvrendelés eljárását kifogásoló panaszok vizsgálatában Székely László. Az alapjogi biztos javaslatait megküldte a fenntartónak és a köznevelésért felelős szaktárcának.
Egy állami fenntartású iskolába járó tanuló szülője azt panaszolta a biztosnak, hogy egy 2014 tavaszi szülői értekezleten elhangzott tájékoztatás szerint a következő tanévben nem rendelhetik meg a korábbi évfolyamokon használt tankönyvkiadók könyveit. Így a harmadikos gyermeke jövőre már a harmadik módszer szerint és a harmadik kiadó tankönyveiből kényszerül folytatni a tanulmányait.
Az ombudsman átfogó vizsgálatot indított és jelentésében rámutatott, hogy a köznevelési törvény biztosítja a pedagógus tankönyvválasztási szabadságát, aminek a helyi tanterv és a szakmai munkaközösség véleménye szab kereteket. A köznevelési törvény szerint a tankönyvválasztás szabadsága korlátozott, de a pedagógus a tankönyvjegyzékre felvett tankönyvek közül választhat. A jegyzékbe a tankönyvek a tankönyvellátásról szóló törvényben meghatározott számban, illetve meghatározott hatósági eljárást követően vehetőek fel.
A vizsgálat feltárta, hogy 2014-ben az állami fenntartású iskolákban még ez a korlátozott tankönyvválasztási szabadság sem érvényesülhetett. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) és a köznevelésért felelős államtitkár által közösen jegyzett „Javasolt kiadványok listája" ugyanis – anyagi okokra hivatkozással – valamennyi évfolyamon tovább szűkítette a tankönyvek választhatóságát. Eközben azonban nem volt figyelemmel a felmenő rendszerre és a helyi tanterv alapján folytatott oktató-nevelő munkára. Az ombudsmani vizsgálat azt mutatta ki, hogy a tanulók jelentős részének esetében meg kellett változtatni a felmenő rendszer alapján rájuk vonatkozó és a helyi tanterv szerint megkezdett felkészülési folyamatot, holott a köznevelési jogszabályok elvben a zavartalan felkészülés folyamatát biztosították volna a számukra.
A biztos álláspontja szerint pusztán az anyagi megfontolásokból adódó egyszerűsítés igénye egy jogállamban nem fogadható el magyarázatként: a tételes jogszabályokba foglalt rendelkezéseket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az ombudsman jelentése rámutat, hogy a közös fenntartói-minisztériumi „leirat" jellegénél fogva nem bírt és nem is bírhatott kötelező erővel, indokolatlanul zárta ki a tankönnyé nyilvánítási engedéllyel rendelkező tankönyvek egy részének választhatóságát a Nemzeti Alaptanterv felmenő rendszerű bevezetésével nem érintett évfolyamokon. A biztos szerint a közös „leirat" a fenntartói ellenőrzés nyomatékos hangsúlyozása miatt a mégis alkalmassá vált arra, hogy a benne foglaltakat a címzettek végrehajtsák, nehezítve a jogszabályi rendelkezések érvényre jutását.
A jelentés hangsúlyozza azt is, hogy a tájékoztatáshoz való jogot biztosító garanciális szabály alapján a tankönyvrendelés végleges elkészítése előtt az iskolának lehetővé kell tennie, hogy azt a szülők megismerjék. A biztos a konkrét ügy körülményeire tekintettel elismerte ugyan az iskola igazgatója által választott megoldás praktikus voltát, ám azt nem tartotta jogszerűnek. Az ombudsman szerint komoly zavarokat okozott a felkészülésben az is, hogy mindössze két héttel a tankönyvrendelés előkészületi folyamatának lezárása előtt léptették hatályba az új rendeletet. A felkészülési idő követelményének figyelmen kívül hagyása így a jogbiztonság követelménye is sérült.
A biztos a 2015/16-os tanév jogszerű tankönyvválasztási lehetőségének és a tankönyvek megrendelésének biztosítása érdekében az emberi erőforrások miniszteréhez és a KLIK elnökéhez fordult. Felhívta a figyelmet a kellő felkészülési idő jelentőségére, és arra is, hogy a jövőben tartózkodjon az informális, de az érintettek számára kötelező erővel ható jogértelmező iránymutatások kiadásától. Az ombudsman az igazgatójától kérte, hogy garantálja a szülők tájékoztatáshoz való jogát.