Gyermekeknek
Gyermekeknek
Gyermekeknek
Mindenekelőtt fontos, hogy ha a gyermekjogokkal, az ombudsmannal kapcsolatban bármilyen kérdésed lenne, vagy úgy érzed megsértették a jogaidat, akkor írj nekünk a gyermekjogok@ajbh.hu címünkre.

Az állam több olyan intézményt is működtet, amelynek feladata a gyermekek jogainak érvényre juttatása, hogy senki ne sérthesse meg őket, vagy ha ez mégis megtörténne, a jogsértés minél hamarabb kiderüljön és megszűnjön. Ilyen fontos jogvédő intézmény az alapvető jogok biztosa, ismertebb néven az ombudsman. Az ombudsman feladata, hogy védje az emberek alapjogait, a gyermekek jogainak érvényesülése pedig különösen fontos a számára. Az ombudsmant az Országgyűlés választja. Az emberek bizalmának megőrzése miatt fontos követelmény, hogy a munkáját független személyként, minden külső befolyástól mentesen lássa el.
Az ombudsmanhoz bárki – kicsi és nagy, felnőtt és gyerek egyaránt – fordulhat, azaz TE is, ha úgy érzed, hogy egy hatóság döntésével, vagy az eljárásával megsértette valamelyik alapvető jogodat. Vagyis
- Ha valamelyik hatóság az alapvető jogaidat sértő döntést hoz, vagy pedig kellene neki, de semmilyen döntést sem hoz (mulaszt) VAGY
- Ha a hatóság egyik dolgozója bánt, megsért, megaláz, nem hallgat meg Téged, kényszerít valamire, amihez nincs joga és – ami fontos - ezzel megsérti az alapvető jogaidat, akkor az ombudsman segítségét tudod kérni.
A hatóságok olyan hivatalos szervek, amelyek közhatalmat gyakorolnak: valamire kötelezhetnek minket, vagy engedélyezhetnek számunkra valamit. De az ombudsman eljárása során hatóságnak kell tekinteni a közszolgáltatást végző szerveket, amelyek valamilyen fontos, nélkülözhetetlen szolgáltatást nyújtanak. Hatóság vagy közszolgáltatást végző szerv például a gyámhatóság, a gyermekvédelmi szolgálat, a rendőrség, az iskola – általános iskolától egészen az egyetemig, a kórházak és rendelőintézetek, az önkormányzatok vagy például a MÁV és a BKK is.
Ha az ombudsman megállapítja, hogy egy hatóság megsértette valakinek az alapvető jogait, a sérelem orvoslása érdekében kezdeményezi a jogsértő állapot megszüntetését. Az ombudsman lehetőségei azonban nem korlátlanok, egyes esetekben nem tud segíteni, ám sokszor ilyenkor más fontos intézményhez, jogvédő szervezethez tud irányítani.
Több lehetőséged is van arra, hogy panaszbeadványt nyújts be az ombudsmannak:
- Írhatsz levelet az ombudsmannak, a következő címre:
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, 1387 Budapest Pf. 40. - Szóban is tehetsz panaszt, ha eljössz a Panaszirodába, vagy valamelyik Területi Irodánkba. Budapesti Panasziroda címe:
1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.
Mielőtt jönnél, mindenképp telefonálj előtte nekünk, hogy számíthassunk az érkezésedre! Telefonszámunk: (06-1) 475-7100
Területi Irodáink elérhetőségét Győrben, Székesfehérváron, Pécsett, Szegeden, Miskolcon és Debrecenben ezen a linken találod:
- Ha elmúltál 14 éves és van Ügyfélkapud akkor azon keresztül is elérheted hivatalunkat.
- Ha panaszod van a legegyszerűbb, ha írsz nekünk egy e-mailt a panasz@ajbh.hu címre, ha pedig csak kérdeznél a gyermekjogok@ajbh.hu címre.
Az ombudsman külön hatásköreiben is a segítségedre lehet:
Fogyatékosságot érintően…
Ha valamely fogyatékossággal élsz (pl. kerekesszéket használsz, hallásodban, látásodban akadályozva vagy), mellyel összefüggésben tájékoztatásra van szükséged, vagy konkrét sérelem ért, az ombudsman ezzel kapcsolatban is segíthet Neked. Hivatalának külön erre a feladatkörre kijelölt egysége, a Fogyatékosságügyi Feladatok Ellátásáért Felelős Főigazgatóság, amely abban lehet a segítségedre például, hogy a különböző szolgáltatásokhoz Te is egyenlő esélyekkel juthass hozzá.
A Főigazgatóság címe: 4025 Debrecen, Piac utca 79. II. emelet, ha email-en keresed fel őket, szintén a panasz@ajb.hu címre írhatsz.
Hátrányos megkülönböztetés…
Az ombudsman külön vizsgálja, hogy az egyenlő bánásmód követelményét a közszféra (így pl. a magyar állam, a helyi és nemzetiségi önkormányzatok, oktatási intézmények, a szociális, gyermekvédelmi gondoskodást, valamint gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó intézmények) valamennyi szereplője, továbbá a szolgáltatást nyújtók és áru forgalmazók, a munkáltatók a foglalkoztatás során, és mindenki, aki állami támogatásban részesül a támogatás felhasználása során betartsa. Az ombudsman e külön feladatát az Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatóság végzi. Az ombudsman e feladatát közigazgatási hatósági eljárásában látja el (ez azt jelenti, hogy az eljárás végén határozatban dönt), és az egyenlő bánásmód követelményének megsértését (idegen szóval diszkrimináció) vizsgálja. Olyan panaszosok számára nyújt jogorvoslati lehetőséget, akiket diszkrimináció ért.
Az egyenlő bánásmód követelménye akkor sérül, ha egy személyt vagy csoportot valamilyen vélt vagy valós védett tulajdonsága miatt ér hátrány. A törvényben felsorolt védett tulajdonságok a következők például: bőrszín, nemzetiség, nemzetiséghez való tartozás, fogyatékosság.
Ha úgy gondolod, hogy diszkrimináció ért Téged, a kérelmet a törvényes képviselőd (szülő, gyám) nyújthatja be írásban papír alapon vagy elektronikusan e-Papíron (DÁP) az Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatóságnak címezve, vagy személyesen a budapesti Panaszirodában a 1055 Budapest, Falk Miksa u. 9-11.címen, vagy valamelyik Területi Irodánkban előzetes időpontfoglalást követően (a (06-1-) 475-7100; (06-1-) 475-7129 telefonszámokon, vagy az ingyenesen is hívható zöldszámon: (06-80-) 215-000). A Főigazgatóság levelezési címe: 1387 Budapest, Pf. 40. Egyszerű emailben ez az eljárás nem indítható.
Rendőrséggel kapcsolatban…
Előfordulhat olyan eset, amikor egy rendőri intézkedés (például az iskolaőr intézkedése, az igazoltatás, az elfogás és előállítás) Téged is érint, valamint a kényszerítő eszközök alkalmazásával (pl. a testi kényszer, a bilincs, stb.) szemben, továbbá a rendőri tevékenységet meghatározó alapvető elvek és kötelezettségek (pl. az intézkedési kötelezettség, az arányosság elve, a segítségnyújtási kötelezettség, stb.) esetleges megsértése esetén. A rendőri intézkedésekkel szembeni panaszok vizsgálatát az ombudsman hivatalában a Rendészeti Főigazgatóság látja el.
Panaszt nyújthatsz be a rendőri intézkedéstől számítva 1 éven belül postai úton: az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Rendészeti Főigazgatóság 1387 Budapest Pf. 40. levelezési címre címezve, vagy e-mailt küldhetsz szintén a panasz@ajbh.hu címre. Ezenkívül személyesen törvényes képviselőddel (szülő, gyám) az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala Ügyfélszolgálatán előzetes időpontfoglalást követően ((06-1-) 475-7100; (06-1-) 475-7100 telefonszámokon) tehetsz panaszt. Ha bármilyen más sérelem ért a fentieken túl, bármely rendőrkapitányságon postai úton előterjesztett kérelmedben vagy személyesen is kérheted, hogy panaszodat a rendőrség továbbítsa kivizsgálás végett az alapvető jogok biztosához.
Fontos, hogy tudd: az ombudsman eljárása illetékmentes, ami azt jelenti, hogy a panasz benyújtásáért semmit sem kell fizetned. Ha pedig attól tartasz, hogy a panaszod miatt valaki bántani fog, valamilyen büntetés ér, akkor ne félj. Ha kéred, akkor a személyes adataidat (neved, címed, telefonszámod) senkinek nem adjuk ki, titokban tarjuk, csak az ombudsman tudja majd. (Kivétel a névtelenség alól, ha a rendőrséggel szemben van panaszod, ekkor lényegesek az adataid.) Különben is, a törvény szerint: az ombudsmanhoz fordulása miatt senkit sem érhet hátrány. A problémáddal kapcsolatban az ombudsman munkatársai igyekeznek minél gyorsabban segíteni Neked.