Hallgatói átsorolási eljárásokkal kapcsolatban foglalt állást az alapvető jogok biztosa
Tartalom megjelenítő
null Hallgatói átsorolási eljárásokkal kapcsolatban foglalt állást az alapvető jogok biztosa
HALLGATÓI ÁTSOROLÁSI ELJÁRÁSOKKAL KAPCSOLATBAN FOGLALT ÁLLÁST AZ ALAPVETŐ JOGOK BIZTOSA
Sértette a jogállamiság elvét és az érintett hallgatók tisztességes eljáráshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE), amikor az új tanulmányi követelmények alapulvételével történő átsorolásra vonatkozó belső intézményi szabályozása módosításakor figyelmen kívül hagyta az Nft. garanciális jelentőségű átmeneti rendelkezését – állapította meg az alapvető jogok biztosa. Dr. Kozma Ákos felkérte a BGE rektorát, gondoskodjon arról, hogy a belső intézményi dokumentumok a hatályos törvényi szabályok keretei között teljeskörűen szabályozzák a hallgatók átsorolását.
A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke a BGE átsorolási gyakorlatának jogszerűtlenségét sérelmezve beadvánnyal fordult az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához. Álláspontja szerint a BGE az állami ösztöndíjas képzési formáról az önköltséges képzésre történő átsorolás feltételeit a felmenő rendszer figyelmen kívül hagyásával alkalmazta.
A felmenő rendszer fogalmi lényege, hogy az új követelmények nem alkalmazhatóak azokra, akik annak bevezetését megelőzően létesítettek hallgatói jogviszonyt, erre kizárólag a hallgató szigorúbb követelményekre irányuló kifejezett választása esetén lenne lehetőség.
Az alapvető jogok biztosa az AJB-933/2020. számú ügyben készült jelentésében megállapította, hogy a BGE az új tanulmányi követelmények alapulvételével történő átsorolásra vonatkozó belső intézményi szabályozása módosításakor figyelmen kívül hagyta az Nft. garanciális jelentőségű átmeneti rendelkezését és ezzel a mulasztásával, majd pedig a hiányos szabályzat alkalmazásával a jogállamiság elvét sértette és az érintett hallgatók tisztességes eljáráshoz való jogával összefüggő visszásságot okozott. Az alapvető jogok biztosa megjegyezte, hogy az intézményi szabályozás kialakítását nehezítheti az a tényező, hogy az Nft. 116. § (8) bekezdésének rendelkezését 2015. szeptember 1-jét követően összesen öt alkalommal is módosították, végül pedig az átsorolás alapját képező képzési követelmények 2016. szeptember 1-jétől átkerültek az Nft. 116. § (8) bekezdésébe. A jogalkotó tehát vélhetően érzékelte a jogalkalmazói bizonytalanságot, és ennek nyomán a képzési követelményeket és azok alkalmazhatóságának szabályait összevonta. Az ombudsman megállapította azt is, hogy a HÖOK nyilatkozata és a rektor tájékoztatása között ellentmondás húzódik, amely elsősorban az átsorolással érintett hallgatói létszám tekintetében áll fenn, annak megalapozott feloldása ‒ a rendőrségi vagy a bírósági eljárásban meglévő nyomozati, illetve más alakszerű bizonyítási eszköz hiányában ‒ az alapvető jogok biztosának nem áll módjában.
Az alapvető jogok biztosa felkérte a BGE rektorát, gondoskodjon arról, hogy a belső intézményi dokumentumok a hatályos törvényi szabályok keretei között teljeskörűen, az ezek mögött álló jogállami garanciáknak – így különösen a felmenő rendszer elvének – a tiszteletben tartásával szabályozzák a hallgatók átsorolását, hogy azok a hallgatók számára egyértelműek és kiszámíthatóak legyenek.
A következő linkre kattintva elérhető a vonatkozó jelentés:AJB-933/2020.