Az ombudsman alkotmánybírósági indítványa az előzetes letartóztatás időtartamának meghatározásáért
Tartalom megjelenítő
null Az ombudsman alkotmánybírósági indítványa az előzetes letartóztatás időtartamának meghatározásáért
Az ombudsman alkotmánybírósági indítványa az előzetes letartóztatás időtartamának meghatározásáért
Az alapvető jogok biztosa szerint a jogállamiság elvéből és a személyes szabadság alapjogából szükségszerűen következik, hogy törvény rendelkezzen az előzetes letartóztatás időtartamának a maximumáról. Ezért Székely László ombudsman indítványozza az Alkotmánybíróságon a büntetőeljárásról szóló törvény azon rendelkezésének a megsemmisítését, amelyik nem tartalmazza az előzetes letartóztatás időtartamának a felső határát a legsúlyosabb cselekményekkel gyanúsított személyek esetében.
Egy civil szervezet beadványa alapján az alapvető jogok biztosa vizsgálta az előzetes letartóztatás törvényi szabályozását. Megállapította, hogy az előzetes letartóztatás nem a (vélelmezetten) elkövetett cselekményért járó „előrehozott" büntetés, hanem a büntetőeljárás sikerességének, a terhelt rendelkezésre állásának, a bűnismétlés elkerülésének a biztosítéka. Az előzetes letartóztatás akkor alkotmányos, ha megőrzi „előzetes" jellegét, és nem veszi át a szabadságvesztés-büntetés szerepkörét. A büntetőeljárásról szóló törvény 2013. november 19-ét megelőzően úgy rendelkezett, hogy az előzetes letartóztatás a legsúlyosabb esetekben is legfeljebb négy évig tarthat, azonban ezt a határidőt a törvény módosítása megszüntette.
Az alapvető jogok biztosa hivatkozott az Alkotmánybíróság gyakorlatára, amely már 1992-ben kimondta, hogy „alkotmányos jogállam a jogsértésekre csak jogállami módon reagálhat… …Jogállami értékrend alapján jogállami garanciák mellőzésével még igazságos követelés sem érvényesíthető". Magától értetődő, hogy a jogállam is fellép a bűncselekmények elkövetőivel szemben, és a felelősségre vonásukra törekszik. Ehhez azonban olyan eljárásrendet alakít ki, amely nem csupán a hatékonysági szempontokat veszi figyelembe, hanem a terhelt alapjogait is. A jogállamiság elvéből ugyanis az következik, hogy az állam a büntetőeljárás sikertelenségének a kockázatát nem háríthatja a terheltre. Ezért az előzetes letartóztatás felső határának eltörlése az Alaptörvény jogállam-klauzulájába ütközik.
Az ombudsman arra is hivatkozott, hogy az előzetes letartóztatás szabályozása csak akkor felel meg a személyes szabadságból eredő követelményeknek, ha a korlátozás arányos az elérni kívánt céllal. A büntetőeljárás sikerességéhez fűződő érdek érvényesülése, az állami büntetőhatalom érvényesítéséhez fűződő közérdek egy idő eltelte után már bizonyosan nem áll arányban a személyi szabadság fogalmilag visszafordíthatatlan, lényegében utólag orvosolhatatlan korlátozásával.
Erre tekintettel az ombudsman kezdeményezte az Alkotmánybíróságon a büntetőeljárásról szóló törvény vonatkozó rendelkezésének a megsemmisítését.