null Az iskolai őrökről

Rendőrrel az iskolakerülés ellen?

AJB-4117/2012

 

Nem ért egyet az ombudsman azzal a tervezett törvénymódosítással, amely rendészeti eszközökkel kívánná akadályozni az iskolakerülést, valamint lehetővé tenné, hogy az oktatási intézmény testi kényszer alkalmazásának jogával is felruházott iskolaőröket alkalmazzon. Szabó Máté az előterjesztés átdolgozását kéri.

Az előterjesztés a tanítási napon a tanítási órától vagy az iskola által szervezett foglalkozástól engedély nélkül távolmaradó, vagy onnan engedély nélkül eltávozó tanköteles tanulóval szembeni intézkedéseket tenne lehetővé a rendőrség számára.

Szabó Máté rámutatatott arra, hogy e rendelkezés a gyakorlatban számos problémát vethet fel, miután a rendőrök nincsenek tisztában a gyermekek teljes körű iskolai elfoglaltságával, így nem tudják megítélni, hogy a gyermekek mikor vannak jogszerűen távol az iskolától. Az előterjesztés azt sem határozza meg egyértelműen, hogy milyen igazolással kell rendelkeznie a tanulónak ahhoz, hogy a rendőr ne tekintse igazolatlan távollétnek az iskolán kívüli tartózkodását.

Az előterjesztés lehetővé tenné az iskolákban iskolaőr alkalmazását, aki a jogszabályban meghatározott cselekmények esetén arányos mértékű testi kényszert is alkalmazhatna. Az ombudsman szerint ez az alapvető jogokkal összefüggő visszásság közvetlen veszélyét idézné elő, különösen úgy, hogy a köznevelési törvényben nem tisztázott az arányos mértékű testi kényszer fogalma. Aggályosnak tartja a biztos azt is, hogy az iskolaőr képesítési előírásait az előterjesztés nem tartalmazza, miközben az e munkakört betöltő iskolai alkalmazott – korlátozott jogkörökkel – objektum- és személyvédelmi feladatokat látna el.

Szabó Máté nem ért egyet azzal, hogy az iskolapszichológusi hálózat – korábbi jelentésében javasolt, és a köznevelési szakemberek által is támogatott – fejlesztése helyett az erőszak jelenségét a testi kényszer alkalmazásának jogával is felruházott iskolai alkalmazott bevonásával szeretnék visszaszorítani. A gyermekek jövőjét meghatározó tényezők közül kiemelkedik a tudás, az iskolázottság, amihez szükség van iskolába járásra, azonban az ombudsman szerint a gyermekek rendszeres iskolába járásának előmozdítását, ott a magatartási szabályok betartását és betartatását nem lehet rendészeti kérdésként kezelni. Eredményt a gyermekek között fennálló hátrányok csökkentésével, az iskolában pedig pedagógiai módszerekkel lehet és kell elérni – fogalmazott az alapvető jogok biztosa.