A lakáscélú állami támogatások szabályainak módosulásáról
null A lakáscélú állami támogatások szabályainak módosulásáról
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának tájékoztató közleménye
a lakáscélú állami támogatások szabályainak módosulásáról
(OBH 3693/2004, OBH 6320/2005)
Az országgyűlési biztosok az elmúlt években több alkalommal is megállapították, hogy sem a vonatkozó szabályozás, sem a közreműködő bankok gyakorlata nem, vagy nem megfelelően biztosítja a lakáscélú állami támogatások igénylői számára, az őket megillető jogokat, így különösen a tájékoztatáshoz és a jogorvoslathoz való jogot. A Kormány 2007. decemberében módosította a lakáscélú állami támogatásokról szóló rendeletét. A módosítás megfelelő megoldást hozott az ombudsmanok által felvetett problémákra.
A témában folytatott ombudsmani vizsgálatok során több alkalommal megállapítást nyert, hogy az igénylők nem kaptak megfelelő tájékoztatást az állami támogatások igénybevételének feltételeiről; az eljáró hitelintézet a támogatási kérelem elutasításával összefüggésben nem biztosított érdemi felülvizsgálati, jogorvoslati lehetőséget; de előfordult az is, hogy az érintett pénzügyi intézmény – üzletpolitikai döntésre hivatkozva – nem nyújtott támogatást ingatlan bővítéséhez. A lakáscélú állami támogatások közvetítésében közreműködő hitelintézetek e támogatásközvetítési tevékenységüket önálló terméknek tekintik, amellyel kapcsolatban különböző, bizonyos esetekben a támogatás összegének 20%-át is meghaladó mértékű díjat számítanak fel.
Legutóbb 2006-ban, az ombudsman általános helyettese javasolta a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet módosítását akként, hogy a szabályozás biztosítsa a támogatás igénylői részére a tájékoztatáshoz való jog, a tisztességes eljáráshoz való jog, valamint a jogorvoslathoz való jog teljes körű érvényesülését, továbbá határozza meg a hitelintézetek által a támogatások közvetítésére tekintettel érvényesíthető díjak, jutalékok mértékének felső határát.
A Kormány 2007. decemberében módosította a szóban forgó rendeletét. A módosítása megfelelő megoldást hozott az ombudsmanok által felvetett problémákra. Eszerint:
– a lebonyolításban közreműködő hitelintézet köteles átadni az igénylőnek az ÖTM tájékoztatóját a hatályos lakástámogatások feltételeiről, valamint írásban tájékoztatást ad az igényléshez szükséges dokumentumokról;
– a hitelintézet a közvetlen támogatások, illetőleg a kamattámogatások igénylése iránti kérelem átvételéről igazolást ad az igénylőnek, melyben tájékoztatja a kérelem elbírálásának várható időtartamáról;
– a hitelintézet a kérelem elutasítása esetén az igénylőt részletesen, írásban tájékoztatja a kérelem elutasításának indokáról a nem teljesülő igénybevételi feltételek megjelölésével, továbbá a jogorvoslat lehetőségéről és módjáról;
– a hitelintézet az igénylőtől, amennyiben lakáscélját kölcsön igénybevétele nélkül valósítja meg a közvetlen támogatásokra való jogosultság elbírálásért a támogatás összegének 1,5%-át, de legfeljebb 30 ezer forint, az értékbecslés és a helyszíni szemle díját nem tartalmazó bírálati díjat kérhet;
– ha az igénylést a hitelintézet elutasítja, az igénylő a feltételeknek való megfelelés megállapítása iránt kérelmet nyújthat be a Kincstárhoz;
– amennyiben a Kincstár jogerős határozatában megállapítja, hogy az igénylő a kérelem hitelintézethez történő benyújtásakor az e rendelet szerinti igénybevételi feltételeknek megfelelt, akkor a hitelintézet e feltételek fennállásának hiányára hivatkozással a támogatási szerződést igénylővel történő megkötését és a támogatás folyósítását nem tagadhatja meg akkor sem, ha a lakáscél időközben megvalósult.
Budapest, 2008. január 16.
Dr. Szabó Máté sk.