A kisvasútak helyzetéről
null A kisvasútak helyzetéről
Kisvasutak nagy bajban
– a kisvasutak ellehetetlenüléséhez vezethet az ésszerűtlen szabályozás
AJB-3689/2009
Nem egyeztethető össze a jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés kötelezettségével, indokolatlanul korlátozza a vállalkozás szabadságának érvényesülését, súlyos visszásságot okoz, hogy a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzésének díjtételei egyformán vonatkoznak a nagy- és a kisvasutakra. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa kezdeményezi, hogy módosítsák a vasútbiztonsági tanúsítvány kiadásának eljárási és díjazási szabályait.
Szabó Máté a Szob-Márianosztra közötti kisvasút üzemeltetőjének panaszából, valamint sajtóhíradásokból arról értesült, hogy a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzése teljesíthetetlen pénzügyi feltételeket támaszt a kisvasutak üzemeltetőivel szemben. A biztos vizsgálati jelentésében kiemelte, hogy a vasútbiztonsági tanúsítvány jogszabályban rögzített díjtételének mértéke alapjaiban veszélyezteti a kisvasutak létét. Az lenne a cél, hogy a szabályozás ne vezessen a kisvasutak ellehetetlenüléséhez, ugyanakkor garantált maradjon a biztonságos működésük is – tisztázta az ombudsman.
A problémát az okozza, hogy a jogalkotó a működési feltételek, a hatóság eljárások és a felügyeleti díjak meghatározása során nem tett különbséget a „nagy" és a „kisvasutak" között, holott másként kellene megítélni a nagyvasutak és a keskeny nyomtávon közlekedő, alapvetően turisztikai célú, egyszerűbb műszaki-technikai paraméterek szerint működő vasútüzemek működését. A jogszabályokban rögzített működési-engedélyezési feltételek és hatósági díjtételek teljesítése a nagyoknak nem jelent alapvető nehézséget, az erdei keskeny nyomközű vasutakat azonban megoldhatatlan helyzet elé állítja.
A biztos indokoltnak tartja, hogy a jogalkotó minden vasútüzem esetében meghatározza és ellenőrizhetővé kívánja tenni a biztonságos működés alapvető követelményeit. Szabó Máté azonban a jogbiztonság és a hátrányos megkülönböztetés tilalma érvényesülése szempontjából nem tartja elfogadhatónak, hogy mindez a kisvasutak speciális helyzetének, működésük gazdasági feltételeinek figyelembe vétele nélkül történik. Az ombudsman ezért jogszabály-módosítást kezdeményezett.