null A házalás tilalmáról

A házaló kereskedés helyi korlátozásáról

AJB-219/2011

 

A helyi önkormányzatok nem tilthatják helyben a házaló kereskedést és ilyen korlátozás látszatát sem kelthetik. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint nem férnek össze a jogállamiság elvével és a jogbiztonság követelményével az olyan önkormányzati megoldások, amely alkalmasak arra, hogy a településen tartózkodó személyeket a jogi szabályozással, különösen pedig a jogkorlátozásokkal kapcsolatosan megtévesszék.

Egy panaszos jelezte beadványában Szabó Máté ombudsmannak, hogy Gádoros határában egy táblát helyeztek el, amelyen a „a házaló kereskedelem tilos" felirat szerepel. A panasz kapcsán megkeresett önkormányzat polgármestere arra hivatkozott, hogy az intézkedésekre az időskorú helyi lakosok védelme, valamint az erőszakosan, megtévesztéssel kínált, silány minőségű áruk kereskedelmének visszaszorítása érdekében került sor.

Az állampolgári jogok biztosának tudomására jutott, hogy más települési önkormányzatok rendeletben tiltották meg az ún. házaló (üzleten kívüli) kereskedelmet. Szabó Máté vizsgálatot indított, amelyben megkereste a közigazgatási és igazságügyi minisztert is. A tárcavezetőtől arról kért tájékoztatást, hogy az irányítása alá tartozó kormányhivatalok észlelték-e a problémát, és ha igen, akkor milyen intézkedéseket tettek a helyzet kezelésére.

A miniszter válaszában arról értesítette az ombudsmant, hogy a kormányhivatalok a házaló kereskedés önkormányzati korlátozásával kapcsolatos felmérésükben összesen 36 önkormányzati rendeletet és 3 határozatot találtak törvénysértőnek. Egyes önkormányzatok nem fogalmaztak meg külön szankciót, mások az engedély nélkül folytatott „házaló" kereskedést szabálysértésnek minősítették és szankcióként pénzbírságot írtak elő. A miniszter kiemelte, hogy a kormányhivatalok a törvénysértő önkormányzati döntésekkel szemben megtették, és a jövőben is megteszik a szükséges intézkedéseket: törvényességi észrevételeket fogalmaztak meg, valamint állásfoglalások és körlevelek formájában tájékoztatták az érintett önkormányzatokat a jogsértő gyakorlatról és egy módszertani útmutató kiadását is tervezik.

Az ombudsman jelentésében – a miniszter álláspontjával egyetértve – rámutatott, hogy a kereskedelmi törvény alapján egyértelmű: az önkormányzatok 2009. október 1-től nem írhatnak elő korlátozásokat a házaló kereskedelmi tevékenységgel összefüggésben, valamennyi ilyen tartalmú előírás törvénysértő. Az ombudsman szerint a vizsgált esetben ugyan nem volt szó rendelet megalkotásáról, a „házaló kereskedelem tilos" feliratú tábla kihelyezésével azonban az önkormányzat mégis ennek a látszatát keltette, ami sérti a jogállamiság elvét és a jogbiztonság követelményét. A biztos ezért felkérte a polgármestert, távolítsa el a félrevezető tartalmú feliratot.

A biztos egyetértett a kormányhivatalok intézkedéseivel. Az egységes gyakorlat kialakítása kapcsán jelentésében is megjegyezte, hogy a tervezett módszertani útmutatóban – közvetve, a kormányhivatalokon keresztül a helyi problémák megoldása érdekében jogszerűen alkalmazható eszközökről is tájékoztatni lehetne az önkormányzatokat.

A jelentés a http://www.obh.hu/allam/jelentes/201100219.rtf oldalon olvasható.