null A gyermekeket szállító autóbuszokról

Iskolabuszból “meghatározott külön-célú menetrend szerinti személyszállítás”

AJB-1169/2009

 

Egyszerű átnevezés és szerződésmódosítások után változatlan feltételekkel közlekedhetnek a gyermekeket szállító autóbuszok, annak ellenére, hogy 2009. szeptember 1-jétől érvényesek a KRESZ gyermekeket védő biztonságtechnikai előírásai. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, aki egyúttal gyermekjogi biztos is az élethez és a testi épséghez való jogot, a gyermekek kiemelt védelemhez való jogát látja veszélyeztetve.

A KRESZ idén szeptember elsejétől hatályba lépett előírásai szerint az iskolabuszokon a gyermekeket bekapcsolt biztonsági övvel, 135 cm alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell szállítani. A Volán társaságok azonban a jogszabály 2009. szeptember 1-jei hatálybalépéséig nem tudták vállalni a KRESZ módosításaiban előírt feltételeket. Ezért a közlekedési tárcával folytatott egyeztetést követően, a szerződések módosításával az „iskolabusz szolgáltatás” megnevezést „meghatározott külön-célú menetrend szerinti személyszállításra” cserélték. A gyermekeket oktatási intézményekbe szállító buszok így már változatlan feltételekkel, azaz az iskolabuszokra előírt biztonsági felszerelések nélkül közlekedhetnek tovább.

A közlekedési tárca sikerként kommunikálta, hogy a KRESZ új rendelkezései nem lehetetlenítik el a gyermekek autóbuszos szállítását és nem zárják el az önkormányzatokat az erre a célra igénybe vehető támogatásoktól. Szabó Máté ombudsman véleménye szerint azonban nem volna szabad megfeledkezni arról a tényről, hogy a jogszabályi rendelkezéseket 2007-ben fogadták el, gyakorlati alkalmazásuk előkészítésére két év állt rendelkezésre.

Az állampolgári jogok biztosa szerint az új előírások bevezetésére szabott határidő ésszerűbb megválasztásával, az utasbiztonságot szolgáló technikai módosítások finanszírozásának, illetve megfelelő járművek beszerzésének támogatásával elkerülhető lett volna ez a visszás helyzet. A közlekedési kormányzat a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményével ellentétesen olyan alternatív jogértelmezési lehetőséget kínált fel az érintett közszolgáltatóknak, amelynek alkalmazásával kibújhatnak törvényes kötelezettségük alól – állapította meg az ombudsman és észrevételeit megküldte a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek.