null A BV telefonok percdíjáról

A bv. intézetekben használt telefonok díjszabásáról

AJB-226/2010

 

Indokolatlanul sokat számláznak a börtönökben felszerelt telefonok használatáért, ezzel megnehezítik az egyetlen gyors kapcsolatot a védővel és a hozzátartozókkal - állapította meg 2010 decemberében az ombudsman fogvatartotti panaszok alapján folytatott vizsgálatában. A szolgáltató intézkedett, csökkennek a percdíjak. A háttérben a szabadulás utáni beilleszkedés támogatása.

A hívásokat egy, a bv. intézet telefonhálózatától független rendszer kezeli, amely egyrészt a fogvatartottak külső kapcsolattartását, másrészt a telefonbeszélgetések biztonsági ellenőrzését teszi lehetővé. Ezt a telefonrendszert egy kizárólagosságot élvező kft. működteti, amely csak a fogvatartottaktól kér pénzt, a büntetés-végrehajtás intézményeitől nem. Szabó Máté megállapítása szerint mivel a „szolgáltatásban" nem érvényesül a piaci verseny, ezért magasak a percdíjak.

Mivel a külvilággal való telefonos kapcsolattartás a fogva tartásból eredő jogkorlátozások miatt különlegesen fontos közszolgáltatásnak minősül, ezért korántsem anyagi kérdésről van szó. A levelezés, a látogatás a telefonálást nem pótolhatja, mert nem elég gyors és közvetlen, látogató fogadására pedig csak havonta egyszer van lehetőség. Az elítéltek szabadulása utáni társadalmi visszailleszkedés elengedhetetlen feltétele a magánszféra fenntartása, a kapcsolat megőrzése a családdal, házastárssal, barátokkal. Az ombudsman álláspontját azzal indokolta, hogy az előzetesen letartóztatottak esetében, az ártatlanság vélelmére való tekintettel is, kiemelkedő fontosságú mind a védővel, mind pedig a családdal való kapcsolattartás biztosítása.

A telefonrendszert üzemeltető kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy javaslatait gondosan megvizsgálták, illetve az ügyben már konkrét lépéseket is tettek. A mobil hívások percdíjait országosan, minden bv. intézetben percenként nettó 88 Ft-ra csökkentették, a helyi vezetékes hívások percdíja pedig nettó 11,20 Ft, valamint másodperc alapú számlázást alkalmaznak. Keresik ugyanakkor annak a lehetőségét, hogyan lehetne a telefonálási díjakat úgy alakítani, hogy a családi hívásokat részesítsék előnyben.

A jelenleg egy-két bv. intézetben működtetett vonalkódos „Joker-kártyát" minden bv. intézetre ki fogják terjeszteni. A kártya segítségével az erre rászoruló fogvatartottak, akik jellemzően letéti pénzzel még nem rendelkező előzetesen letartóztatottak, a felügyelet ellenőrzése mellett telefonálhatnak.