OPCAT-NMM
OPCAT
OPCAT - Nemzeti Megelőző Mechanizmus

A nemzeti megelőző mechanizmus tevékenysége a kínzás, a kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód vagy büntetés megelőzése érdekében
A kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó büntetés vagy bánásmód elleni ENSZ egyezmény az 1988. évi 3. törvényerejű rendelettel vált a hazai jogrend részévé.
Az Országgyűlés 2011. október 24-én fogadta el az ENSZ egyezmény fakultatív jegyzőkönyvének (OPCAT – Optional Protocol to the Convention Against Torture) kihirdetéséről szóló 2011. évi CXLIII. törvényt (a továbbiakban: Jegyzőkönyv), amelynek célja, hogy a kínzás, a kegyetlen, embertelen vagy megalázó büntetés vagy bánásmód tilalmának gyakorlati megvalósulását biztosítsa. A Jegyzőkönyv egy olyan rendszert hozott létre, amelyben független nemzetközi és nemzeti testületek rendszeresen látogatják azokat a helyszíneket, ahol a szabadságuktól megfosztott emberek tartózkodnak.
A Jegyzőkönyv által létrehozott rendszer egyrészt az ENSZ mellett működő Megelőzési Albizottságra, másrészt a tagállamok által működtetett nemzeti megelőző mechanizmusokra épül. Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény 2. § (6) bekezdése értelmében Magyarországon 2015. január 1-jétől nemzeti megelőző mechanizmusként az alapvető jogok biztosa jár el.
Az alapvető jogok biztosa a nemzeti megelőző mechanizmus feladatainak teljesítésében való közreműködésre – eseti vagy állandó jelleggel – külső szakértőket is felhatalmazhat.
A nemzeti megelőző mechanizmus tevékenysége szempontjából fogvatartási helynek minősül a szabadságelvonás büntetés-végrehajtási, valamint rendészeti intézményein túlmenően minden olyan állami, egyházi, önkormányzati, alapítványi vagy piaci szereplő által fenntartott intézmény, amelyet az egyén valamilyen bírói, közigazgatási vagy más hatóság utasítása értelmében a saját akaratából nem hagyhat el.
A nemzeti megelőző mechanizmus a látogatások során feltárt, a kínzás, a kegyetlen, embertelen vagy megalázó büntetés vagy bánásmód tilalmával össze nem egyeztethető bánásmódok megszüntetése, illetve jövőbeni megelőzése érdekében intézkedéseket kezdeményez.
A nemzeti megelőző mechanizmus a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés alkalmazásának megelőzése érdekében hivatalból látogat fogvatartási helyeket, működése nem panaszok vizsgálatán alapul. A nemzeti megelőző mechanizmus a hozzá érkezett jelzéseket a látogatási helyszínek kiválasztása során figyelembe veszi, vagy azokat továbbítja az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának panaszokkal foglalkozó más főosztályaihoz.
A Jegyzőkönyv 21. cikke értelmében semmilyen hatóság és tisztviselő nem rendelhet el, nem alkalmazhat, nem engedélyezhet, és nem tűrhet el semmilyen személy vagy szervezet elleni szankciót, ha az illető a nemzeti megelőző mechanizmussal akár valós, akár hamis információkat közölt, és az adott személyt vagy szervezetet semmiféle más jellegű hátrány nem érheti.