Hivatal szervezeti ábra

A Hivatal szervezete


Az alapvető jogok biztosának feladatával kapcsolatos ügyviteli és előkészítési teendőit az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala (a továbbiakban: Hivatal) látja el.

Az alapvető jogok biztosa az Országgyűlés ellenőrző szerveként, az Országgyűlés által választott közjogi tisztségviselőként ellátja az Alaptörvényben, valamint az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvényben (Ajbt.) és a kapcsolódó törvényekben meghatározott feladatait.

Az alapvető jogok biztosa az Országgyűlés által 6 évre választott tisztségviselő, aki az eljárása során független, feladata az alapjogokkal kapcsolatos visszásságok kivizsgálása, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezhet.

Az alapvető jogok biztosának két helyettese, a jövő nemzedékek érdekeinek, illetve a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó helyettesei figyelemmel kísérik a jövő nemzedékek érdekeinek, valamint a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak érvényesülését. A biztoshelyettesek az Országgyűlés által 6 évre választott tisztségviselők, akik ellátják az Ajbt. 3. §-ában meghatározott feladatokat.

A Hivatal a központi költségvetés szerkezetében önálló fejezet, a fejezetet irányító szerv vezetőjének jogosítványait az alapvető jogok biztosa gyakorolja. A Hivatal önálló jogi személyiséggel rendelkező különleges jogállású szerv, amely gazdálkodását tekintve központi költségvetési szerv. A Hivatal központi feladatellátási helye Budapest, V., kerület, Falk Miksa u. 9-11. szám alatt található. Személyes ügyintézésre hat vidéki helyszínen, így Miskolcon, Debrecenben, Szegeden, Győrben, Székesfehérváron, Pécsett nyitott területi irodáinkban is van lehetőség.  

Az alapvető jogok biztosának szakmai irányítói és vezetői feladatainak ellátását a főtitkár segíti.

A Hivatal szervezetét elkülönült szervezeti egységek (főigazgatóságok), önálló szervezeti egységek (főosztályok) és nem önálló szervezeti egységek (osztályok) alkotják.
 



A Hivatal részletes feladat- és hatáskörét a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amely az alábbi linken érhető el:

Szervezeti és Működési Szabályzat