null Nemzetiségi díjátadó és kiállításmegnyitó ünnepség az Ombudsmani Hivatalban

Június 5-én az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala adott otthont a 2022/2023. tanévi Országos nemzetiségi rajzverseny és az Országos nemzetiségi fotópályázat ünnepélyes díjátadó ünnepségének, valamint az ehhez kapcsolódó kiállításnak. A Nemzetiségi Ombudsmanhelyettes és a Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ által szervezett eseményen 120 meghívott, köztük 90 díjazott óvodás, általános iskolás és gimnazista vett részt. 
A rajzversenyt idén már ötödik, a fotópályázatot pedig a harmadik éve rendezi meg az Oktatási Hivatal. Ahogy korábban, a megmérettetés idén is igazi kihívás volt a pályázók számára, és komoly feladat a szakmai zsűrinek. A rajzversenyre idén 765 tanuló nyújtott be alkotást, ebből a nemzetiségi képzőművészekből álló zsűri 50-et díjazott, a fotópályázatra pedig 63 tanuló 117 darab fotója érkezett, ebből 19 pályamű kapott elismerést. A pályázat lebonyolítását és a rendezvény társszervezését a Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ munkatársai végezték. Kállay Attiláné főosztályvezető asszony és kollégái ezzel immár évek óta aktívan hozzájárulnak ahhoz, hogy a nemzetiségek jövőjét hamarosan alakítani kezdő fiatalok bemutatkozzanak és felmutathassák a személyes és közösségi nemzetiségi élményeiket tükröző „kreatív névjegykártyáikat”. 



Az ünnepségen köszöntőt mondott Kozma Ákos, az Alapvető Jogok Biztosa, Ritter Imre, német nemzetiségi országgyűlési képviselő és Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal elnöke, majd ünnepi beszéd keretében osztotta meg gondolatait a gyerekekkel és fiatalokkal Szalayné Sándor Erzsébet, Nemzetiségi Ombudsmanhelyettes. A rendezvényt megtisztelte jelenlétével Giricz Vera, ruszin nemzetiségi szószóló; Grexa Liliána, ukrán nemzetiségi szószóló; Rónayné Slaba Ewa Maria, lengyel nemzetiségi szószóló; Szolga József, horvát nemzetiségi szószóló; Hristodoulou Konstantinos, a Magyarországi Görögök Országos Önkormányzatának elnöke; Kramarenkó Viktor, az Országos Ruszin Önkormányzat elnöke és Gallai Gregor a német nemzetiségi képviselő kabinetfőnöke, valamint Merklné Kálvin Mária az Oktatási Hivatal főosztályvezetője.
A díjátadó előtt a Garai Nemzetiségi Általános Iskola diákjai hangszerekkel kísért horvát és német népdalokkal szórakoztatták a résztvevőket.
Az Országos nemzetiségi rajzverseny és a Nemzetiségi népismereti verseny – Országos nemzetiségi fotópályázat keretén belül kilenc nemzetiségi területen (bolgár, görög, horvát, német, roma, román, szerb, szlovák, szlovén) indultak a nemzetiségi nevelés-oktatásban részt vevő óvodások és tanulók. Mindkét verseny szorosan kötődik a nemzetiségi népismeret témaköreihez. 



A rajzverseny célja a hazai nemzetiségek szellemi kultúrájának, népszokásainak, helyi hagyományainak a képzőművészet eszközeivel történő bemutatása, a nemzetiségi óvodások, kisiskolások kreativitásának fejlesztése. A fotópályázat célja a Magyarországon élő nemzetiségek történetéhez, életmódjához, népszokásaihoz, tárgyi és szellemi kultúrájához kacsolódó életképek bemutatása a fotóművészet eszközeivel.
Az Országos nemzetiségi rajzversenyen az I. kategóriában a nemzetiségi óvodások indulhattak és a rajzokat „Játékvilág” – hagyományos nemzetiségi játékok, tevékenységek az óvodában témakörben várták tőlük. A II. kategóriában a nemzetiségi általános iskolák alsó tagozatos tanulóitól „Nagymamám szakácskönyvéből” – nemzetiségem tradicionális ételei témakörben kérték az alkotásokat. A III. kategóriában a nemzetiségi általános iskolák felső tagozatos tanulóitól „Vigadjunk” – nemzetiségünk zenei kultúrája, hangszereink bemutatása témakörben, a IV. kategóriában a középiskolás nemzetiségi tanulóktól „Fenntartható tradíciók” – tradicionális nemzetiségi értékeink modern köntösben témakörben érkeztek pályaművek. 
Az Országos nemzetiségi fotópályázaton az I. kategóriában a nemzetiségi iskolák felső tagozatos, míg a II. kategóriában a nemzetiségi középiskolák tanulói indulhattak. Ezen a versenyen elvárás volt, hogy a képek a fotóművészet eszközeivel fejezzék ki a versenyző nemzetiségéhez való kötődését. A nemzetiségi léthez, mindennapokhoz kötődő alkotások tetszőlegesen választható témája kapcsolódhatott nemzetiségi életképekhez, a nemzetiségi települések történelméhez, történelmi helyszíneihez, épített kulturális örökségéhez, a nemzetiségek mindennapjaihoz, ünnepeihez.