Tartalom megjelenítő

null Csak a határidők törölhetők el, az akadálymentesítés kötelezettsége nem - az ombudsman a fogyatékosok jogairól szóló törvény módosítása kapcsán

Csak a határidők törölhetők el, az akadálymentesítés kötelezettsége nem - az ombudsman a fogyatékosok jogairól szóló törvény módosítása kapcsán

Az alapvető jogok biztosa a Magyar Antidiszkriminációs Közhasznú Alapítvány (MADA) elnökének beadványára válaszolva arra hívta fel a figyelmet, hogy biztosítani kell a fogyatékossággal élő emberek hozzáférését a közszolgáltatásokhoz. Szabó Máté szerint az akadálymentesítés lejárt határidőit eltörlő törvénymódosítás nem eredményezi azt, hogy 2014. január 1-je után ne lehetne eljárást indítani a közszolgáltatáshoz való hozzáférés megteremtésének elmulasztása miatt.

Az alapvető jogok biztosa a Magyar Antidiszkriminációs Közhasznú Alapítvány (MADA) elnökének beadványára válaszolva arra hívta fel a figyelmet, hogy biztosítani kell a fogyatékossággal élő emberek hozzáférését a közszolgáltatásokhoz. Szabó Máté szerint az akadálymentesítés lejárt határidőit eltörlő törvénymódosítás nem eredményezi azt, hogy 2014. január 1-je után ne lehetne eljárást indítani a közszolgáltatáshoz való hozzáférés megteremtésének elmulasztása miatt.

A fogyatékossággal élők jogairól szóló törvény módosítása hatályon kívül helyezné a közszolgáltatások akadálymentesítésével kapcsolatos – már több ízben módosított –határidőket, ezzel pedig lehetetlenné válna, hogy az érintettek és a civil szervezetek kikényszeríthessék az akadálymentesítést. A MADA elnöke ezzel fordult Szabó Máté ombudsmanhoz, és beadványában leírta, hogy a törvénymódosítás nyomán veszélybe kerülhet a fogyatékossággal élő emberek közszolgáltatásokhoz való hozzáférése.

A biztos már 2009-ben rámutatott arra, hogy – miközben formálisan jogszerűek lehetnek az akadálymentesítési határidők ismétlődő módosításai – a tendencia aggályos a jogbiztonság követelménye, valamint a fogyatékossággal élő emberek esélyegyenlőségének előmozdításáról szóló ENSZ egyezmény és annak nemzetközi kötelezettségei fényében. 2013 elején pedig az alapvető jogok biztosa azért fordult indítvánnyal az Alkotmánybírósághoz, mert alkotmányos aggályokat ébresztett, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítása konkrét határidő helyett csak az akadálymentesítés fokozatos megvalósítását tartalmazta.

Szabó Máté ombudsman külön is kiemelte, hogy a törvénymódosítás indokolása, alapjogkonform olvasata alapján valamennyi közszolgáltatás esetében biztosítani kell a hozzáférhetőséget. Az akadálymentesítési kötelezettség nem szűnik, nem is szűnhet meg, így a kikényszeríthetőség is fennmarad. Az lenne alkotmányosan sérelmezhető, ha a módosítás fokozatos megvalósítást írna elő, vagy tovább tolná ki az akadálymentesítési határidőket. Az alapjogi biztos arra is rámutatott, hogy a belső és a nemzetközi jogból is eredő kötelezettségek alól nem jelenthet kibúvót az a hivatkozás, hogy az akadálymentesítéssel kapcsolatos további teendőket kormányhatározat rögzíti, és a kormányhatározat az érintett szolgáltatóra esetleg nem vonatkozik.

A MADA elnökét az ombudsman arról biztosította, hogy a jövőben is megkülönböztetett figyelmet fordít a Fogyatékosok jogairól szóló ENSZ Egyezmény végrehajtásának ellenőrzésére, nem csak törvényi kötelezettsége okán, hanem alapjogvédő szerepfelfogásából következően is. Az Egyezmény szövege értelmében a részes államoknak, így Magyarországnak is meg kell tennie a megfelelő intézkedéseket azért, hogy másokkal azonos módon biztosítsák a fogyatékossággal élő személyek számára a fizikai környezethez, a közlekedéshez, az információhoz és kommunikációhoz, valamint más, nyilvános vagy rendelkezésre álló lehetőségekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Az ombudsman jelezte azt, hogy konkrét panasz alapján, a hatásköri feltételek megléte esetén vizsgálni fogja az akadálymentesítés feladatait, kötelezettségeit elmulasztó hatóság, közszolgáltató eljárását.