Tartalom megjelenítő

null Az ombudsman a Flór Ferenc Egészségügyi Szakközépiskola megszüntetésének körülményeiről

Az ombudsman a Flór Ferenc Egészségügyi Szakközépiskola megszüntetésének körülményeiről

A garanciális szabályok mellőzésével döntött a Pest megyei önkormányzat, amikor a szakértői vélemény kikérése nélkül szüntette meg a kistarcsai Flór Ferenc Egészségügyi Szakközépiskolát – állapította meg Szabó Máté ombudsman, és a jogszabályi eszközök következetes alkalmazására hívta fel az illetékeseket.

A garanciális szabályok mellőzésével döntött a Pest megyei önkormányzat, amikor a szakértői vélemény kikérése nélkül szüntette meg a kistarcsai Flór Ferenc Egészségügyi Szakközépiskolát – állapította meg Szabó Máté ombudsman, és a jogszabályi eszközök következetes alkalmazására hívta fel az illetékeseket.

A kistarcsai képviselő-testület átadta Pest megyének a Flór Ferenc Egészségügyi Szakközépiskola és Gimnázium fenntartói jogát, mert nem volt pénze a további működtetésre. Az intézményben 233 diák tanult, kitűnő kapcsolatokat ápolt a szomszédban lévő megyei kórházzal. Az átszervezés miatt hónapokig tiltakoztak az intézmény diákjai, dolgozói és a szülők, végül panaszukat eljuttatták az alapvető jogok biztosának.

Az ombudsman arra emlékeztetett, hogy a megyei önkormányzat köteles gondoskodni a középiskolai és szakiskolai ellátásról, amennyiben a községi, városi önkormányzat azt nem vállalja, illetve a feladat ellátása a megye területén nem megoldott. A megyei önkormányzat eldöntheti, hogy ehhez szükséges-e az adott intézmény további működtetése. A döntésnek törvényi feltétele azonban az is, hogy a szolgáltatásról továbbra is megfelelő színvonalon kell gondoskodni, oly módon, hogy annak igénybevétele a gyermekeknek, tanulóknak, szülőknek ne jelentsen aránytalan terhet. Ebben a kérdésben a közoktatási szakértőnek kell állást foglalnia.

Az alapjogi biztos megállapította, hogy a megyei önkormányzat nem kérte be ezt a szakértői véleményt. Így viszont nem állt rendelkezésre annak szakszerű értékelése, hogy a feladatellátás tervezett módja eleget tesz-e a törvényi követelménynek. Ám nem csak a szakértői vélemény hiányzott: az érintetteket sem kérdezték meg, pedig az ő meglátásaik esetleg a döntés alaposabb megfontolásához segíthettek volna hozzá.   

Szabó Máté hangsúlyozta, hogy az intézmény átszervezések, megszüntetések folyamatában a jogszerűséget, a jogok érvényesíthetőségét az önkormányzat döntéshozatalának formai, eljárási szabályai, a véleményezési eljárás hivatott biztosítani. A megyei önkormányzat azonban a garanciális szabályok mellőzésével járt el, amivel sértette jogbiztonság és a tisztességes eljárás követelményét, csorbultak a jogszabályokban biztosított jogok, az érdekérvényesítés lehetőségek és a szabad véleménynyilvánítás lehetősége.

Az intézmény megszüntetését a kormányhivatal is vizsgálta, törvényességi észrevételt is tett, azonban annak eredménytelenségét követően már nem élt a rendelkezésére álló más eszközökkel. Ezt utólag azzal magyarázta, hogy az eredeti állapot már nem állítható vissza. Ugyanakkor - bár kilátásba helyezte – mégsem kezdeményezte, hogy bíróság állapítsa meg a megyei önkormányzat eljárásának érvénytelenségét. Az ombudsman a hasonló problémák megelőzése érdekében a Pest Megyei Kormányhivatal, valamint a megyei önkormányzat vezetőihez fordult.

A jelentés a http://www.ajbh.hu/documents/10180/111959/201200046.pdf oldalon olvasható.