null A Heves Megyei Harmónia Egyesített Szociális Intézmény működésével kapcsolatban foglalt állást az ombudsman

A Heves Megyei Harmónia Egyesített Szociális Intézményben a járványveszély elhárítása érdekében életbe léptették az országos tisztifőorvos által előírt intézkedéseket, korlátozásokat és olyan intézkedéseket hoztak, amelyek csökkentették a fertőzés lehetőségét – állapította meg jelentésében az alapvető jogok biztosa. Dr. Kozma Ákos ugyanakkor ajánlást tett az intézmény vezetőjének arra vonatkozóan, hogy a látogatási tilalom időszakában is ösztönözze az ellátottak és hozzátartozóik közötti kommunikáció minél gyakoribb és változatos csatornákon történő megvalósulását.

Az OPCAT Nemzeti Megelőző Mechanizmus (NMM) keretében az alapvető jogok biztosa és munkatársai a Heves Megyei Harmónia Egyesített Szociális Intézménybe (a továbbiakban: Intézmény) látogattak. Az ombudsman a 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel előre bejelentette a látogatását, amelynek célja az volt, hogy a COVID-járványhelyzetben elrendelt korlátozásokra tekintettel, a megváltozott környezetben monitorozza a lakók napi tevékenységét, külvilághoz fűződő kapcsolatát.

Dr. Kozma Ákos az AJB-2800/2020. számú ügyben készült jelentésében feltárta, hogy az Intézmény megtette a szükséges óvintézkedéseket annak érdekében, hogy csökkentsék a fertőzés lehetőségét. 

Az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy a fertőzés megelőzésére irányuló intézkedések miatt az ellátottak nem közlekedhettek szabadon az Intézményen belül, a külvilágtól történt elzártság mellett az intézményi léten belül is korlátokat éltek meg. Az ellátottak közülük sokaknak nem volt családi kapcsolata, nekik a látogatási tilalom bevezetése előtt sem voltak látogatóik. A kapcsolattartás teljes hiánya, rendszertelensége, majd a bevezetett tilalom miatt valamennyi ellátott számára történt elmaradása az ellátottak számára lelki terhet jelentett.

Dr. Kozma Ákos ajánlást tett az Intézmény vezetőjének arra vonatkozóan, hogy a látogatási tilalom időszakában is ösztönözze az ellátottak és hozzátartozóik közötti kommunikáció minél gyakoribb és változatos csatornákon történő megvalósulását.

A következő linkre kattintva elérhető a vonatkozó jelentés:AJB-2800/2020.